PEWNOŚĆ WIARY - V Niedziela Wielkiego Postu

PEWNOŚĆ WIARY - V Niedziela Wielkiego Postu

Jr 31, 31-34. Wielkie, monumentalne, spisane pod wpływem potężnego, niezachwianego ducha...

ŻYWY CHRYSTUS - IV Niedziela Wielkiego Postu

ŻYWY CHRYSTUS - IV Niedziela Wielkiego Postu

2 Krn 36, 14-16.19-23. Niedziela radości albo pociechy pośród skupienia i pokuty, jest dniem...

WEWNĘTRZNY DZIEDZINIEC DUSZY- III Niedziela Wielkiego Postu

WEWNĘTRZNY DZIEDZINIEC DUSZY- III Niedziela Wielkiego Postu

Wj 20, 1-17. Dekalog to - obok Przymierza, Trójcy świętej, Słowa Bożego czy Eucharystii -...

Słowo Życia - marzec 2024

Słowo Życia - marzec 2024

Łaską bowiem jesteście zbawieni przez wiarę. (Ef 2, 8) Łaską bowiem jesteście zbawieni przez...

 SYNOSTWO BOŻE - DROGOWSKAZ NA TABOR - II Niedziela Wielkiego Postu

SYNOSTWO BOŻE - DROGOWSKAZ NA TABOR - II Niedziela Wielkiego Postu

Rdz 22, 1-2.9-13.15-18. Bóg nie chce mówić do ludzkiego serca abstrakcyjnie. Nie posługuje się...

  • PEWNOŚĆ WIARY - V Niedziela Wielkiego Postu

    PEWNOŚĆ WIARY - V Niedziela Wielkiego Postu

  • ŻYWY CHRYSTUS - IV Niedziela Wielkiego Postu

    ŻYWY CHRYSTUS - IV Niedziela Wielkiego Postu

  • Skupienie dla dorosłych - 15-17 marca 2024

    Skupienie dla dorosłych - 15-17 marca 2024

  • WEWNĘTRZNY DZIEDZINIEC DUSZY- III Niedziela Wielkiego Postu

    WEWNĘTRZNY DZIEDZINIEC DUSZY- III Niedziela Wielkiego Postu

  • Słowo Życia - marzec 2024

    Słowo Życia - marzec 2024

  •  SYNOSTWO BOŻE - DROGOWSKAZ NA TABOR - II Niedziela Wielkiego Postu

    SYNOSTWO BOŻE - DROGOWSKAZ NA TABOR - II Niedziela Wielkiego Postu

Kto spogląda na nas z KRZYŻA?

ukrzyzowany%20(1).JPGKrzyż – wydaje się być przerażającym symbolem.

Posłuchajmy, jak na temat KRZYŻA wypowiada się Benedykt XVI w wywiadzie, którego udzielił jeszcze jako kardynał Ratzinger w książce pt. "Sól ziemi".

 

"Pod pewnym względem jest w Krzyżu, naturalnie , coś przerażającego, czego nie powinniśmy wymazywać.

W antycznych czasach ukrzyżowanie było najokrutniejszym rodzajem egzekucji, niedopuszczalnym wobec Rzymian, ponieważ niejako splamiłoby rzymski honor. Możemy się przerazić przede wszystkim sobą, widząc, że najczystszy z ludzi, który był kimś więcej niż człowiekiem, zostaje stracony w tak okrutny sposób.

Ale takie przerażenie sobą jest nam potrzebne również z powodu naszego zamiłowania do komfortu. Luter słusznie powiedział, że człowiek musi się najpierw przerazić się sobą, by móc potem wejść na właściwą drogę.

            Sprawa nie kończy się jednak na przerażeniu. Bo z Krzyża nie spogląda na  nas ktoś, kto poniósł klęskę, kto uległ rozpaczy. Nie spogląda na nas jedna z przerażających ofiar ludzkości. Bo postać tego Ukrzyżowanego mówi nam coś innego niż postać ukrzyżowanego Spartakusa i jego zwolenników, którzy ponieśli klęskę.

BO Z TEGO KRZYŻA SPOGLĄDA NA NAS DOBROĆ, KTÓRA POŚRÓD PRZERAŻENIA, POZWALA NAM PO NOWEMU ROZPOCZĄĆ ŻYCIE.

Z TEGO KRZYŻA SPOGLĄDA NA NAS DOBROĆ SAMEGO BOGA, KTÓRY ODDAJE SIĘ W NASZE RĘCE, KTÓRY WYDAJE NAM SIEBIE I DŹWIGA Z NAMI CAŁĄ PRZERAŹLIWOŚĆ DZIEJÓW.

Znak ten, który pokazuje, jak niebezpieczną i odrażającą istotą jest człowiek, pozwala nam zarazem, jeśli lepiej mu się przyjrzymy, dostrzec potężniejszego- potężniejszego w swej słabości – Boga i Jego miłość. O tyle też krzyż jest znakiem przebaczenia, który nawet w otchłaniach dziejów ustanawia jeszcze nadzieję.

            W dzisiejszych czasach często pojawia się pytanie jak można po Oświęcimiu nadal mówić o Bogu i uprawiać teologię. Powiedziałbym, że Krzyż niejako z góry zawarł w sobie całą przeraźliwość Oświęcimia. Bóg jest ukrzyżowany i mówi do nas -  ten na pozór tak słaby Bóg jest Bogiem, który w niepojęty dla nas sposób przebacza nam i w swej pozornej nieobecności wszystko przewyższa swą potęgą".

 


P. Seewald, J. Ratzinger, Sól ziemi, wyd. Znak, Kraków 2005, s.21-22